DEVAM: 131-132.
Namazında [Fatiha'yı] Okumayı Terk Eden Kimsenin Durumu
حَدَّثَنَا
الرَّبِيعُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ الْأَزْدِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
يُوسُفَ
حَدَّثَنَا
الْهَيْثَمُ
بْنُ حُمَيْدٍ
أَخْبَرَنِي
زَيْدُ بْنُ
وَاقِدٍ عَنْ
مَكْحُولٍ
عَنْ نَافِعِ
بْنِ
مَحْمُودِ بْنِ
الرَّبِيعِ
الْأَنْصَارِيِّ
قَالَ نَافِعٌ
أَبْطَأَ
عُبَادَةُ
بْنُ
الصَّامِتِ
عَنْ صَلَاةِ
الصُّبْحِ
فَأَقَامَ
أَبُو نُعَيْمٍ
الْمُؤَذِّنُ
الصَّلَاةَ
فَصَلَّى
أَبُو
نُعَيْمٍ
بِالنَّاسِ
وَأَقْبَلَ
عُبَادَةُ
وَأَنَا
مَعَهُ
حَتَّى
صَفَفْنَا
خَلْفَ أَبِي
نُعَيْمٍ
وَأَبُو
نُعَيْمٍ
يَجْهَرُ
بِالْقِرَاءَةِ
فَجَعَلَ
عُبَادَةُ
يَقْرَأُ أُمَّ
الْقُرْآنِ
فَلَمَّا
انْصَرَفَ
قُلْتُ
لِعُبَادَةَ
سَمِعْتُكَ
تَقْرَأُ
بِأُمِّ
الْقُرْآنِ
وَأَبُو
نُعَيْمٍ
يَجْهَرُ
قَالَ أَجَلْ
صَلَّى بِنَا
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بَعْضَ
الصَّلَوَاتِ
الَّتِي
يَجْهَرُ
فِيهَا
بِالْقِرَاءَةِ
قَالَ
فَالْتَبَسَتْ
عَلَيْهِ
الْقِرَاءَةُ
فَلَمَّا
انْصَرَفَ
أَقْبَلَ
عَلَيْنَا بِوَجْهِهِ
وَقَالَ هَلْ
تَقْرَءُونَ
إِذَا
جَهَرْتُ
بِالْقِرَاءَةِ
فَقَالَ
بَعْضُنَا
إِنَّا
نَصْنَعُ ذَلِكَ
قَالَ فَلَا
وَأَنَا
أَقُولُ مَا
لِي
يُنَازِعُنِي
الْقُرْآنُ
فَلَا
تَقْرَءُوا
بِشَيْءٍ
مِنْ
الْقُرْآنِ
إِذَا جَهَرْتُ
إِلَّا
بِأُمِّ
الْقُرْآنِ
Nafi'b. Mahmud b.
er-Rebî el-Ensarî (r.a.)'den; demiştir ki: Ubade b. es-Samit (bir defasında)
sabah namazında geç kalmıştı. Bunun üzerine Müezzin Ebu Nuaym namaz için tekbir
aldı ve cemaate namaz kıldırmaya başladı. (Derken) Ubade bin es-Samit
çıkageldi. Ben de beraberinde idim. Nihayet biz de Ebu Nuaym'ın arkasında saf
olduk. Ebu Nuaym sesli okuyordu. Ubade (de) Fatiha Suresi'ni okumaya başladı.
Ubade'ye (namazdan) çıkınca; "Ebu Nuaym sesli okurken, senin de Fatiha'yı
okuduğunu işittim" dedim. Ubade; "Evet (haklısın) Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) bize aşikar okuduğu namazlardan birisini kıldırdı ve
(cemaatin okuyuşu sebebiyle) kıraatte güçlük çektiği bu) namazdan sonra bize
dönerek: "Ben sesli okuduğum zaman siz de okuyor musunuz?" buyurdu.
Birimiz,
Biz bunu yapıyoruz,
dedi. Bunun üzerine; "Hayır (öyle) olmaz, ben de (kendi kendine) "ne
oluyor da okuduğu Kur'an'a ortak olunuyor" diyordum. Ben aşikar okudum mu,
siz hiç bir şey, okumayın, yalnız ümmü'l-Kur'an müstesna" buyurdu.
Diğer tahric: Tırmizî,
salat; Nesaî, iftitah; İbn Mace, ikame: Muvatta, nida; Ahmed b. Hanbel, II,
240, 284, 285, 302.
AÇIKLAMA: Bu hadis-i şerif, imama uyan kimsenin sesli
namazlarda da Fatiha okuması lazım geldiğini söyleyen ulemanın delilidir. Daha
evvelce de beyan ettiğimiz gibi bu mevzuda üç görüş vardır:
1.
İmamın sessiz olarak kıldırdığı namazlarda imama uyan kimse, sessiz olarak
Fatiha ve zamm-i sureyi okur, sesli namazlarda ise Fatihayı da zamm-ı sureyi de
okumaz. Bu görüş İmam Malik'e aittir. Delili ise, "Kur'an okunduğu vakit
onu dinleyin ve susun.”[A'raf 204] ayeti kerimesidir. Bilindiği gibi bu hadis
haberi vahiddir. Haber-i vahid ise, haber-i mütevatir olan ayeti nesh veya
tahsis edemez.
2.
Sesli ve sessiz namazların her ikisinde de yalnız imam okur. İmama uyan kimse
okumaz. Bu görüş de İmam Ebu Hanife'ye aittir. Kitabdan delili (el-A'raf (7),
204) ayeti kerimesi, sünnetten delili ise, İbn Ebî Şeybe'nin Ebu Hüreyre'den
rivayet ettiği: "Kim imamın arkasında kılıyorsa, imamın okuması onun için
de kıraattir."[İbn
Mace, ikame; Ahmed b. Hanbel, III, 3393.] hadis-i şerifidir. Aynı hadisi Darekutnî'de
Abdullah b. Şeddad dan rivayet etmiştir.[Darekutnî, Sünen, I, 323, 326, 331, 333.]
3.
Sessiz namazlarda imama uyan hem Fatiha'yı hem de zamm-ı sureyi okur. Sesli
namazlarda ise, yalnız Fatiha'yı okur. Bu görüş de İmam Şafiî'ye aittir.
Delili ise,"Fatiha okumayan kimsenin namazı yoktur" mealindeki 823
no'lu hadistir. Ancak bilindiği gibi Hanefî uleması, Buharî ve Müslim
tarafından rivayet edilen bu hadisi, İbn Hıbban'ın rivayet ettiği "içinde
Fatiha okunmayan namaz kafi değildir"[bk. Muttekî, Kenzu'l-Ummal,, VII, 442] anlamındaki hadise bakarak,
"Fatiha okumayan kimsenin namazı kamil değildir" manasına anlamışlar
ve yalnız başına namaz kılan kimse için Fatiha okumak vacib demişlerdir. İkinci
maddede açıklandığı gibi, imamın arkasında bulunan kimsenin de Fatiha
okumasına lüzum görmemişler ve bunu mekruh saymışlardır.
Ancak
namazda imamın arkasında bulunan kimsenin de Kur'an okuyacağı görüşünde
olanlardan bazıları bu halde Fatiha'nın ne zaman okunacağı mevzuunda ihtilaf
etmişlerdir. Bazıları "imam ayet aralarında durdukça cemaat Fatiha'yı
okuyarak tamamlar" derken, bazıları da "imam Fatiha'yı okuduktan
sonra durduğunda cemaat Fatiha'yı okur" demiştir. İmamın Fatiha'dan sonra
duracağı konusu 777 numaralı hadis-i şerifte açıklanmıştır. Son olarak şunu
belirtmek isteriz ki, açıklamakta olduğumuz hadisin ravile-rinden Nafi' b.
Mahmud, İbn Abdilberr'e göre kimliği bilinmeyen bir kimsedir. Takrîb sahibi de
aynı görüştedir. Bu bakımdan bu hadis zayıftır. İbn Hibban ise bu raviyi
güvenilir raviler arasında saymıştır.